In situ en el Museo Experimental El Eco

Alejandro Fournier El Eco

“Ductos/ Duct”, Registro de Acción en el patio del Eco/ Action Register, Fotografía/ photography, 1/5, Alejandro Fournier, 2008

 

 

Sector Reforma va al Eco.

Sector Reforma vuelve a trabajar con otra pieza del artista Mathias Goeritz al inaugurar el taller de creación in-situ que organiza Guillermo Santamarina para el Museo Experimental El Eco, mismo que dirige.
El Museo cuenta ahora con un edificio anexo con dependencias que refuerzan su vocación; dentro de estas áreas está el taller en el que se trabajó y planeó durante una semana en las piezas para la exposición e intervención en el espacio.
En la sala principal se montaron cuatro mesas con capelos en las que se mostró, colgó, dibujó y proyectó el trabajo de los artistas y los proyectos realizados en Sector Reforma a través de fotografías, video, maquetas, dibujos, publicaciones, esculturas e impresos.
Sobre los muros de la sala tres piezas, una fotografía y los dioramas con caja de luz de Javier Cárdenas Tavizón y el registro en video de las intervenciones del proyecto “Nobject” a las esculturas de cartón de la exposición Doblar que se presentó este año en la galería Haus der Kunst.

Evidenciaba la altura de la sala la intervención de Alejandro Fournier a la escalera con canastilla de siete metros que se usa para el montaje, sobre la cual trazó ingeniosamente con inta adhesiva, a manera de líneas, la estructura básica de un Concorde, misma pieza con la que remata el pasillo de ingreso y da la bienvenida al visitante.

Usando la torre negra de fondo, Javier Cárdenas Tavizon muestra el espacio al reflejarlo sobre un instrumento de química esférico y suspendido que aparenta gotear mercurio sobre un lente que le sirve de contenedor.

En el bar una línea negra sobre el piso interrumpe el rumbo a la sala Daniel Mont, la línea cubre y sigue la forma de la barra, luego el piso, luego la contra barra hasta rematar en la puerta de escotilla, que abierta y de negro también hacen una alegoría a la escultura “La Serpiente” que se encontraba en el patio y era parte del proyecto original, sutil intervención de Santino Escatel. Compartiendo el mismo espacio, el más íntimo a nuestro parecer, se proyecta darkness means danger de Alejandro Fournier.
Por un momento conviven dos piezas del artista; la parte superior del manto púrpura con la que se cubrió El pájaro amarillo se montó con cables en la sala Daniel Mont para concienciar al espectador de la escala monumental de la escultura; además se exhibieron tres fotos de mediano formato en donde se muestra el temporal cambio de color del pájaro , reforzando las piezas un documental que cuenta claramente el proceso del proyecto , desde el corte de la tela hasta la restauración de la escultura que René Rivial aportó. Una museografía bastante congruente con la línea curatorial. Sin duda una exposición que muestra el trabajo de Sector Reforma y le abre las puertas en su primera exposición en el Distrito Federal.

Sector Reforma

Sector Reforma goes to the Eco.

Sector Reforma once again works with another piece by artist Mathias Goeritz by inaugurating the on-site creative workshop organized by Guillermo Santamarina for El Eco Experimental Museum, which he directs.
The Museum now has an annexed building which hosts organizations supporting its objectives; these areas include the workshop in which the pieces for the exhibition and the spatial intervention were planned and executed.

In the main hall there were four tables with display cases showing drawings, projections, photographs, models, publications, sculptures and printouts of the artists’ work and of projects that have taken place in Sector Reforma.
On the walls were three pieces, a photograph, light box dioramas by Javier Cárdenas Tavizon and a video recording of the interventions for the “Nobject” project on the cardboard sculptures from the Doblar exhibition held this year in Haus der Kunst Gallery.

The height of the exhibition hall made evident Alejandro Fournier’s intervention on the seven meter high ladder and basket, used for mounting shows, on which he ingeniously outlined with adhesive tape the basic structure of a Concorde. This piece greets visitors at the end of the entrance hallway. Using the black tower as a backdrop, Javier Cárdenas Tavizon shows the space by reflecting it on a suspended spherical chemistry instrument which appears to be dripping mercury onto a lens that serves as a containing vessel.
On the bar a black line on the floor interrupts the passage to the Daniel Mont hall; the line rides and follows the bar’s form, then continues onto the floor, then against the bar until it ends up on the black hatch, which is open and is an allegory of the “La Serpiente” sculpture which used to be in the courtyard and was a part of the original project; a subtle intervention by Santino Escatel.
Sharing the same space is a projection of the piece darkness means danger by Alejandro Fournier, to us the most intimate. For a moment two of the artist’s pieces coexist; the upper part of the purple cloak that covered the yellow bird was mounted on cables in the Daniel Mont hall to point out the sculpture’s monumental scale to spectators, and three mid-sized photographs showing the gradual color change of the bird were also exhibited. Supporting the pieces was a documentary offering a clear narration of the project’s progress, from the cloth being cut up to the moment of the sculpture’s restoration, made possible by René Rivial.
The museography was quite congruent with the curatorial direction. It is, no doubt, an exhibition that illustrates Sector Reforma’s work and paves its way in their first exhibition in Mexico City.
Sector Reforma

“The collective will show documentation for everything that has been done. It is a panorama of what has occurred in the last 20 years of artistic creation in Guadalajara, given their strong ties to the two previous generations. They are connected to landscape, architecture and design, in addition to organizing spaces and situations in public sites, as their predecessors used to do.”

Guillermo Santamarina

 

 

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“Ductos/ Duct”, Registro de Acción en el Eco/ Action Register, Fotografía/ photography, 1/5, Alejandro Fournier, 2008

 

 

 

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“Concorde”, Registro de Acción/ Action Register, Escultura/ Sculpture, Alejandro Fournier, 2008

 

 

 

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“Concorde”, Registro de Acción/ Action Register, Escultura/ Sculpture, Alejandro Fournier, 2008

 

 

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“Concorde”, Registro de Acción/ Action Register, Escultura/ Sculpture, Alejandro Fournier, 2008

 

 

 

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Registros de “Taller In-Situ, Museo Experimental El Eco”/ “In-Situ Workshop, Museo Experimental El Eco”, Alejandro Fournier, 2008. Sector Reforma en el Eco, Curador: Guillermo Santamarina