Hiperventilación, 2010

 

 

Video de Registro de la Exhibición “Hiperventilación”/ Register of the exhibition “Hiperventilación”, Sector Reforma, Museo de las Artes, 2010

 

Hiperventilación.

Sistema de hiperventilación a un panorama en estado doliente por mediación de sinergismo.
Para la ocasión de un acercamiento propiciado por la insigne Universidad de Guadalajara en su puntual programa de difusión del arte contemporáneo, Sector Reforma, trío de tenacidades, que ya es más un organismo (acelerado por los experimentos individuales de sus inquietos componentes: Javier Cárdenas Tavizon, Santino Escatel y Alejandro Fournier) que meramente una entidad (por la que muchos hemos sido generosamente beneficiados) orientadora del trabajo de incontables artistas, estalla e incrusta sus excedentes imaginativos, en un operativo de hiperventilación, sustentado por meticulosas observaciones del contexto histórico actual, y por denuedo poético que atiza valores aferrados a nuestra cohesión coetánea: lo nuevo pero paradójicamente vulnerable e indefectiblemente adjunto al devenir de lo obsoleto; o la búsqueda del éxito en el realismo, y la inevitable y consecuente exacerbación de la fragilidad personal; o la reparación de la fe como elemento preceptor de conmutación.

2. Sobre la segunda capa que fusiona la presente hiperventilación y que Alejandro Fournier ha decidido esgrimir en carne propia, puede asociarse un antecedente emblemático en la historia

del rock: la aparición de la primera obra del legendario grupo británico King Crimson: In the court of the crimson king (Island Records – Londres, 1969), emblemática de nacimiento melancólico y de conciencia última ante la ineludible deriva en un panorama de alienación. Obra, por cierto, muy apreciada desde temprana edad por el mencionado escultor, pintor, fotógrafo, y ahora corrosivo cantautor que presenta en la exposición su primera (no sabemos si única) exploración musical en la psicosis del siglo veintiuno.

Fournier –Joe from Wisconsin, para la situación- asimila un carácter (como Bowie o Barrett, en estados frenéticos) para una nueva etapa de su proceso, y como el personaje que aparece en la portada del Rey Carmesí (que por cierto, en algún momento de su adolescencia Alejandro interpretó en los muros de su casa), no postergará sus desasosiegos.

Aquí el comentario de Hippocampus recogido del portal Rate your music que refiere al conmovedor sentimiento que fluye por el famoso disco con que surgió el género de rock progresivo ya hace más de cuatro décadas:

“So here’s this wonderful album that everyone seems to enjoy, but does everyone know what it means?

I talk to the wind
The wind does not hear The wind cannot hear

The album takes a very negative and depressing look at society, an observation that evades most people, and points out the near impossibility of making it known to those who haven’t seen it for themselves. In that, it is a very sad album, envisioning a tragic and inevitable end to our civilization. Maybe you look around you and see disillusion and much confusion, but what can you do about it when no one listens? What kind of tomorrow can we expect when our leaders are just as hopeless as everyone else?

This is a monumental piece of music, a work of art that speaks on a very deep level and, certainly, one of the saddest albums ever known.”

Finalmente, como he dicho antes, este sistema de hiperventilación que nos propicia Sector Reforma, no es un encuentro accidental de tentativas de un grupo de individuos que coinciden regularmente en espacios, tiempos e intereses artísticos afines, además de camaradería. La presente experiencia se concentra sinérgicamente, y me parece, puede confirmarse como unidad sistémica.

La sinergia es un concepto que proviene del griego ‘synergo’, lo que quiere decir literalmente ‘trabajando en conjunto’. Su significado actual se refiere al fenómeno en que el efecto de la influencia o trabajo de dos o más agentes actuando en conjunto es mayor al esperado considerando a la sumatoria de la acción de los agentes por separado.

Una organización es considerada sinérgica cuando los órganos que lo componen no pueden realizar una función determinada sin depender del resto de los miembros que componen dicha organización. De aquí viene la afirmación aristotélica relacionada con este concepto: “el todo no es igual a la suma de las partes”, u otros lo argumentarían utilizando el siguiente razonamiento matemático: 2 + 2 = 5, lo cual es un absurdo en términos absolutos, pero tiene sentido desde el punto de vista sistémico. Por ende el total corresponde a la conservación del sistema teniendo en cuenta la acción en conjunto que realizan sus componentes.

Un sistema consiste básicamente en un conjunto de componentes que se relacionan, intentando alcanzar uno o más objetivos. He aquí la relación existente entre la teoría general de los sistemas y el concepto de sinergia. Sin embargo, sólo se da la

sinergia cuando el o los objetivos logrados por la organización o sistema son alcanzados con creces, considerándolos como un resultado obtenido en conjunto mayor o mejor que el posible de alcanzar producto de sus órganos o partes individualmente. Hasta ahí entonces. Deseo que sus sentidos no estén sitiados y que en efecto, como terapia homeopática, les toque esta experiencia a profundidad.

Sector Reforma es una fórmula eficiente de proyección de talento sustentado en lo mencionado, y por otros factores que aquí ya no cupo citar. Me queda claro que son, o es la entidad, ejemplo de imaginación, de coherencia constructivo-conceptual, de solvencia ética, y de liderazgo poético en esta cada vez más difícil y lóbrega superficie del arte de nuestro país.

Guillermo Santamarina. (En el asfixiante otoño de 2010)

Alejandro-Fournier-Sector

Vista de una de las Salas de la Exhibición “Hiperventilación”/ Exhibition view “Hyperventilation”, Sector Reforma, Museo de las Artes, 2010

Hiperventilación.

Hyperventilation system; leading to a painful state through synergic meditation.
Designed for the occasion to favour and bring together; the distinguished Universidad de Guadalajara through the punctual diffusion of its contemporary art program. Sector Reforma, a resilience trio, more of an organization (accelerated by the individual experiments of its restless members: Javier Cárdenas Tavizon, Santino Escatel and Alejandro Fournier) than merely an identity (as a result may have been generously favored) a reference for countless artists, bursts and inlays its imaginary superlative, in a hyperventilation operation, kept up by meticulous observations of the present historic context, and with poetic courage blows seized values into our contemporary cohesion.

The new but paradoxically vulnerable and unfailingly attached to the obsolete oncoming; or the search of success in realism, and the inevitable and consistent exacerbation of the personal fragility; or the reparation of faith as a preceptor element of commutation.
.- Upon the second layer merging on this hyperventilation, in which Alejandro Fournier has decided to wield in his own flesh and blood, can be associated with an emblematic antecedent in the history of rock: The launch of the first album of the
legendary British band King Crimson: In the court of the king crimson (Island Records – London, 1969), emblematic since its inception, melancholic before the inevitable, before a landscape of alienation.
Work, of course, very appreciated at an early age by the mentioned sculptor, painter, photographer, and now a corrosive songwriter who is presenting at the exhibition his first (if not his only) musical exploration into the twenty-first century psychosis.
Fournier-Joe from Wisconsin, for this happening, takes over on a character (as Bowie or Barrett in frenzied states) a new stage of his process, and as the character who appears on the cover of King Crimson (which by the way was, at some point in Alejandro’s adolescence, interpreted in the walls of his house), will not delay his unrest.
Here’s the comment taken from Hippocampus, picked up from the website Rate your music, it refers to the soulful feeling that flows through the famous record that emerged from the progressive rock genre more than four decades ago.
“So here’s this wonderful album that everyone seems to enjoy, but does everyone know what it means?
I talk to the wind
The wind does not hear The wind cannot hear
The album takes a very negative and depressing look at society, an observation that evades most people, and points out the near impossibility of making it known to those who haven’t seen it for themselves. In that, it is a very sad album, envisioning a tragic and inevitable end to our civilization. Maybe you look around you and see disillusion and much confusion, but what can you do about it when no one listens? What kind of tomorrow can we expect when our leaders are just as hopeless as everyone else?
This is a monumental piece of music, a work of art that speaks on a very deep level and, certainly, one of the saddest albums ever known.”

repeating that the production of the new is the requirement that everyone must obey in order to find the recognition expected in culture, and otherwise makes no sense to address the issues of culture … What is new is inescapable, inevitable, inalienable. Finally, as I said before, this system of hyperventilation, the one that Sector Reforma favors, is not an accidental meeting of attempts by a group of individuals who regularly coincide in space, time and similar artistic interests as well as camaraderie. This experience concentrates in synergy, and I think it can be confirmed as a systemic unity.

Synergy is a concept that comes from the Greek ‘Synergo’, which literally means ‘working together’. Its actual meaning refers to the phenomenon in which the effect of the influence or work of two or more agents acting together is greater than expected, considering the sum of the actions of the agents separately.

An organization is considered synergistic when the components can not perform a particular function without relying on the rest of the members of that organization. Here comes the Aristotelian statement related to this concept: “the whole is not equal to the sum of its parts”, others would argue using the following mathematical reasoning: 2 + 2 = 5, which is absolute nonsense, but makes sense from a systemic point of view. Thus the total corresponds to the maintenance of the system, taking into account the joint action carried out by its components.

A system consists basically of a set of components that relate, trying to achieve one or more objectives. Here is the link between the general systems theory and the concept of synergy. However, synergy occurs only when the objectives of the organization or system, are achieved. Considering them as a result of a whole, higher or better than the best product that can be reached, product of its organs or individual parts.

Guillermo Santamarina. (En el asfixiante otoño de 2010) Fall 2010

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“Kharma”, Escultura de Cerámica/ Ceramic sculpture, Alejandro Fournier, 2010

 

 

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“Another Anarchy”, Instalación/ Installation, Alejandro Fournier, 2010

 

 

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“Another Anarchy”, Instalación/ Installation, Alejandro Fournier, 2010
“Kharma”, Escultura de cerámica/ Ceramic Sculpture, Alejandro Fournier, 2010

 

 

Alejandro Fournier

“Kharma”, Escultura de cerámica/ Ceramic Sculpture, Alejandro Fournier, 2010

 

 

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“Another Anarchy”, Instalación/ Installation, Alejandro Fournier, 2010

 

 

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“Another Anarchy”, Instalación/ Installation, Alejandro Fournier, 2010

 

 

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“Another Anarchy”, Instalación/ Installation, Alejandro Fournier, 2010

 

 

 

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“Another Anarchy”, Instalación/ Installation, Alejandro Fournier, 2010

 

 


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“The One of my Army”, Serigrafia sobre acrylic/ Silkscreen on acrylic, Alejandro Fournier, 2010

 

 

 

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“J F W”, Escultura de Acrilico/ Acrylic sculpture, Alejandro Fournier, 2010