Union Western, 2004-2007

 

Alejandro Fournier Exh 2

Union Western, Exhibición Individual/ Solo Exhibition, Alejandro Fournier, 2006

 

Union Western, Alejandro Fournier, 2004-2007

Texto de Sala:

 En Union Western, Alejandro Fournier hace una revisión de los planteamientos de la modernidad a través de una investigación hecha en las comunidades menonitas en el centro y norte de México. Más que ser una aproximación antropológica, su proyecto se compone de observaciones universales acerca de las tecnologías obsoletas, la importación de modos de vida y las relaciones entre el centro y la periferia. El modelo moderno, que apuesta por un mundo mejor a través del progreso alcanzado por la ciencia y la tecnología, y que organiza la historia como una sucesión lineal de eventos, encuentra la comprobación de su fracaso en los países subdesarrollados como México. La equivocada administración y planeamiento en la importación de modelos y tecnologías, los hacen ajenos a las personas que los utilizan y extraños al medio urbano o rural que los rodea. En las distintas piezas que conforman esta exhibición, se nos muestra a la máquina como una tecnología obsoleta y vacía, como símbolo del progreso impuesto. A las imágenes de la ciencia y tecnología de postguerra se les descontextualiza y vacía de sus referencias técnicas y científicas, dejándolas exclusivamente con sus peculiaridades gráficas. Algo esta equivocado en nuestro alrededor, no sabemos qué es, pero esta ahí. Mientras tanto, los habitantes de este pedazo de modernidad tapan sus rostros esperando que no se les reconozca.

In Union Western, Alejandro Fournier reviews the presuppositions of modernity through research carried out in the Mennonite communities of central and northern Mexico. More than being an anthropological approximation, his project is composed of universal observations of obsolete technologies, the importation of lifestyles and the relationships between center and periphery. The modern model, which places its faith in a better world through the progress obtained by science and technology and sees history as a linear succession of events, has been proven to be a failure in underdeveloped countries such as Mexico. Erroneous administration and planning of imported models and technologies has alienated them from the people that use them and estranged them from the surrounding urban or rural settings. The pieces that make up this exhibition expose the machine as an obsolete and empty technology, as a symbol of imposed progress. Images of science and technology from the postwar period are taken out of context and emptied of technical and scientific references, leaving only their graphic peculiarities. Something in our surroundings is wrong; we don’t know what it is, but it’s there. In the meantime the inhabitants of this patch of modernity cover their faces hoping they are not recognized.

 Jorge Méndez Blake

 

alejandro fournier reg (5)

Union Western, Invitación de exhibición individual/ Solo Exhibition Invitation, Alejandro Fournier, 2006

 

Juegos nuevos / New games from Alejandro Fournier on Vimeo.

Juegos nuevos / New games
Serie Union Western
Video 1
Video 1, parte de una videoinstalación que consiste en dos proyecciones simultáneas sobre muro en 90 grados
Seleccionada en la XIII Bienal Femsa, Monterrey
Exhibida en San Ildefonso, DF
2007

“Juegos Nuevos Parte 1/ New Games, Part 1″, Video Instalación/ Video Installation, Alejandro Fournier, 2006

 

alejandro fournier new

“Juegos Nuevos/ New Games”, Video Instalación/ Video Installation, Alejandro Fournier, 2006 

 

 

Alejandro Fournier HAB05DE

“Habitat_05″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2005

 

Alejandro Fournier HAB05C

“Habitat_05″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2005

 

Alejandro Fournier HAB05B

“Habitat_05″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2005

 

Alejandro Fournier HAB05A

“Habitat_05″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2005

 

Alejandro Fournier HAB06

“Habitat_06″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2006

 

Alejandro Fournier HAB06A

“Habitat_06″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2006

 

Alejandro Fournier HAB06D

“Habitat_06″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2006

 

Alejandro Fournier HAB06c

“Habitat_06″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2006

 

Alejandro Fournier HAB06B

“Habitat_06″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2006

 

Alejandro Fournier Torre2

“Torre 1/ Tower 1″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2006

 

 

 

Presumamos por un momento

 que el Titanic está a punto de hundirse

 

H. M. Enzensberger

 El 23 de Marzo de 2001 la estación espacial MIR se hundió cerca de Fiji, en el océano Pacífico, y con ella toda una etapa de la exploración espacial en la era moderna. La fascinación que ejercen sobre nosotros esta clase de eventos, en dónde ya sea de manera controlada, o accidentalmente, la tecnología cumple un ciclo, se debe quizás, a que desde la revolución industrial hasta nuestros días se ha incrementando progresivamente la espectacularidad que envuelve a la técnica. Los países industrializados han monopolizado los sistemas de producción y han utilizado a los demás países como fuente de materias primas y mano de obra para los grandes conglomerados industriales. Pero independientemente de la evidente explotación y enajenación de los medios de producción, los grandes productores de las tecnologías han creado a su vez un sistema paralelo: el sistema del espectáculo tecnológico. La apuesta de la modernidad por el progreso y la confianza en un futuro mejor, logrado supuestamente a través de la técnica y su distribución equitativa, comprueba su fracaso en el desequilibrio de la riqueza y del desarrollo de las distintas zonas económicas.

Quizás lo único que ha salvado a la modernidad de su total fracaso es su éxito para transformarse en espectáculo. Así como los londinenses ya se maravillaban ante el Palacio de Cristal en 1851, y observaban con fascinación le escala monumental de la construcción acristalada, y la mañana del lunes 15 de abril de 1912 el mundo leía cómo un iceberg había hundido el Titanic, pasando por la construcción del Empire State, el primer portaviones o la explosión del Challenger, podemos seguir nombrando los episodios en los que la tecnología ha pasado de cumplir la función técnica para la que fue inicialmente concebida, y ha pasado a ser un elemento mediático.

Esta capacidad de la máquina y la ciencia para convertirse en media, en los momentos clímax de sus respectivos ciclos de producción, no es exclusiva de los grandes relatos y funciona de manera similar en los márgenes de las grandes tecnologías. En la ciencia que ha sido asimilada por la vida cotidiana. Sólo que a una escala distinta y de un modo casi imperceptible. Aquí la máquina y la investigación científica se convierten en el personaje principal en el espectáculo del éxito de la modernidad.

En Unión Western, Alejandro Fournier hace una revisión de los planteamientos de la modernidad a través de una investigación hecha en las comunidades menonitas en México. El modelo moderno, que se realiza en México a través de una serie lineal de decisiones en los ámbitos socioeconómicos, políticos y culturales, ha llevado al país a una evidente desigualdad social y cultural. La agricultura es una de las áreas en donde más fácilmente se puede observar el fracaso de la globalización. Mientras en los países desarrollados existe una perfecta optimización del campo y sus recursos –explotado siempre por trabajadores de los países subdesarrollados-, en los países como México, exportadores de materia prima, pero importadores de tecnología, la máquina y la ciencia no han sido capaz de cumplir su función de instrumentos y se han convertido en símbolos. Aquí, las máquinas importadas de los países industrializados, descontextualizadas, tienen dos caras, por un lado son la comprobación de la “llegada de la modernidad”, y por el otro lado, perdidas en el caos del campo subdesarrollado, adquieren una personalidad única, monstruosa, ajena, aislada. Pasan de ser meros instrumentos de trabajo para convertirse en símbolos de la inconexión, en aparatos vacíos.

Una de las zonas en México en donde es más evidente –no mayor, sino mas clara- la desconexión entre máquina y progreso, es en las comunidades menonitas en el centro y norte de México. Para Unión Western, Fournier realizó un viaje a éstas comunidades y realiza una serie de piezas que, más que ser una aproximación antropológica propia de alguien que investiga una sociedad distinta, son observaciones universales acerca de las tecnologías obsoletas, la importación de modos de vida y las relaciones entre el centro y la periferia.

En “E.D.M.A.F.M.06”, Fournier despoja una máquina John Deere de su escala, función y contexto, y nos muestra una estructura vacía,  una reflexión sobre la escultura moderna y la abstracción. Su acercamiento a la máquina es más en el campo de la geometría, un híbrido entre estructura y escultura, entre lo urbano y lo rural. La carga social ha sido transformada en líneas rectas, estructurales. El intento de aislar ciertos elementos de un contexto demasiado específico, como es el campo menonita, continúa en una serie de dibujos que hacen una reflexión sobre la mitología moderna del átomo y la producción y obtención de energía, que a partir de Chernobyl se convirtió en otra prueba de la ciega confianza moderna en la tecnología. Otro dibujo muestra la mutación de la clásica imagen de Rómulo y Remo siendo amamantados por una loba –fundadores de Roma, íconos de la cultura occidental- en donde la loba es cambiada por el venado logotipo de John Deere, la gran compañía, la madre de la que se alimentan los nuevos hijos del campo desarrollado. Una imagen que bien pudiera ser utilizada por la compañía en una campaña de publicidad. Fournier también hace una revisión de imágenes científicas, producto de las tecnologías de posguerra. En el mural “Hemoglobina”, una interpretación de una ilustración científica de las células sanguíneas, crea una imagen que es un híbrido del campo del diseño y la pintura abstracta, un intermedio entre un logotipo y un anuncio espectacular.

La exposición se complementa con un par de videos y fotografías, documentos directos de la comunidad menonita. Las fotografías son un documento arquitectónico del estilo de construcción de la región. En la serie “Habitat”, sin ser un registro exhausto, se muestra el paralelo entre ésta zona mexicana y  el vernacular del sur estadounidense. Las fotos podrían haber sido tomadas en cualquier parte del campo norteamericano. Sin embargo, mas que reflejar un sentimiento de comunidad, el producto arquitectónico y las imágenes están relacionados irónicamente con el desarrollado campo norteamericano, pero en éste caso, detrás de la próspera fachada, existe una comunidad desigual y subdesarrollada.

En el video “Refuge”, un grupo de mujeres se cubren el rostro. Fournier aísla un gesto común de protección social de la comunidad. El vestuario similar y la repetición del gesto vuelven a las mujeres anónimas. La promesa de un mundo mejor, de la mano de la tecnología, esta latente, cercana. Pero sigue siendo una promesa. Como lo dice el título del otro video, “Keine atempause geschichte wird gemacht es geht voran” (“No hay pausa para respirar, se hace historia, las cosas andan avanzando”), el modo lineal de entender la historia como una sucesión de acontecimientos que irremediablemente nos llevan a un futuro mejor, es encasillante. Existen desviaciones, mutaciones, variaciones. El gran discurso no funciona en todos los contextos.

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Let us suppose, for a moment,

 that the Titanic is about to sink

H. M. Enzensberger

 

On March 23 2001 the MIR space station sank in the Pacific Ocean near Fiji, and with it sank an entire era of modern space exploration. Events such as this, where technology makes a full cycle for reasons controlled or accidental, inspire a fascination due perhaps to the spectacular nature of technology, increasingly evident from the industrial revolution to this day. Industrialized countries have monopolized systems of production and have used other countries as a source of raw materials and manual labor for the great industrial conglomerates. But, in addition to an evident exploitation and control of the means of production, the great producers of technology have created a parallel system: the system of technological spectacle. The failure of modernity’s faith in progress and of the hope for a better future by means of the even distribution of technology is evident from the irregular distribution of wealth and development of economic regions. Perhaps the only thing that has saved modernity from utter failure is its success in becoming spectacle. Londoners marveled before the Crystal Palace in 1851, fascinated by the monumental scale of the crystal structure; on the morning of Monday, April 15, 1912, the world read of an iceberg that sank the Titanic; recalling the construction of the Empire State Building, the first aircraft carrier or the explosion of the Space Shuttle Challenger, we can name episodes where technology has transcended the technical function for which it was initially conceived, to become a element of the media.

The ability of machine and science to become media at climatic moments of their production is not exclusive of great chronicles and operates in a similar fashion within the realm of great technologies, where science has been assimilated into everyday life, however imperceptibly and on a different scale. Here machine and scientific inquiry become the main character in the spectacle of modernity’s success.

In Union Western, Alejandro Fournier revises the proposals of modernity by means of an investigation carried out in Mennonite communities of Mexico. The modern model, realized in Mexico through a linear series of decisions in the socioeconomic, political and cultural spheres, has led the country to evident social and cultural disparity. Agriculture is one of the areas where globalization has failed most blatantly.

While developed countries perfectly optimize the land and its resources –invariably exploited by workers from underdeveloped countries-, in countries like Mexico, which export raw materials but import technology, machines and science have been unable to serve their purpose as instruments and have become symbols.

Here, machines imported from industrialized countries, out of context, are two-faced: on the one hand they attest to the “arrival of modernity”, and on the other, lost in a chaotic and underdeveloped rural land, they acquire a unique personality, monstrous, alien, isolated. They go from being mere instruments for work to being symbols of disconnection, empty machines.

One of the areas in Mexico where the disconnection between machine and progress is clearest –not greater, but more clear- is in the Mennonite communities in central and northern Mexico. For Union Western, Fournier traveled to these communities and created a series of pieces that, more than anthropological approximations by someone researching a different society, are universal observations regarding obsolete technologies, the incorporation of foreign lifestyles and the relationships between center and periphery.

In “E.D.M.A.F.M.06”, Fournier changes the scale, function and context of a John Deere machine in order to present an empty structure, a reflection on modern sculpture and abstraction. He assumes a geometric approach to the machine in a hybrid between structure and sculpture, between the urban and the rural. The social charge has been transformed into straight, structural lines. The attempt to isolate certain elements from an excessively specific context, such as the Mennonite land, is carried on to a series of drawings that reflect on the modern mythology of the atom and the production and attainment of energy, which, after Chernobyl, has become an additional witness to modern blind faith in technology. Another drawing is a mutation of the classical image of Romulus and Remus –founders of Rome, icons of western culture- being nursed by a female wolf, where the wolf has been exchanged for a deer that appears as the logo for John Deere, the great company, the mother from which the new offspring of developed rural land feed. The image could just as well be used by the company in a publicity campaign. Fournier also revises scientific images produced by postwar technologies. In the mural entitled “Hemoglobin”, an interpretation of a scientific illustration of blood cells, he creates a hybrid image that stands between the fields of design and abstract painting, halfway between a logo and a billboard sign.

The exhibition is complemented by a couple of videos and photographs, direct documents of the Mennonite community. The photographs are an architectural document of the region’s manner of construction. The “Habitat” series, which is not an exhaustive record, illustrates the similarities between this area of Mexico and the vernacular of the southern United States.

The photos could have been shot in an indefinite location of rural U.S.A. However, instead of expressing a feeling of community, the architectural product and the images are ironically related to developed rural land in the U.S.A., but, in this case, behind a prosperous facade is a disparate and underdeveloped community.

The video “Refuge” shows a group of women covering their face. Fournier isolates a common gesture of social protection of the community. The similar attire and the repeated gesture mask the women with anonimity. The promise of a better world, alongside technology, is latent, nearby. But it remains a promise. As the title to the other video reads, “Keine atempause geschichte wird gemacht es geht voran” (“No time to breathe, history is being made, things are advancing”), a linear interpretation of history where a succession of events inevitably bring a better future, is restrictive. There are deviations, mutations, variations. The great discourse does not function in all contexts.

 Jorge Méndez Blake

Alejandro Fournier Exhi2

“E.D.M.A.F.M.06”, Union Western, Escultura/ Sculpture, tubo de 1”, 3.50 x 3 x 3.25 mts., 2006

 

Alejandro Fournier EDMAF2E

Proceso/ Process, “Moledora de maíz morado y E.D.M.A.F.M/ Purple corn grinder and E.D.M.A.F.M”, Union Western, Escultura/ Sculpture, tubo de 1”, 3.50 x 3 x 3.25 mts., 2006

 

Alejandro Fournier EDMAF

“E.D.M.A.F.M.06”, Union Western, Escultura tubo de 1”, 3.50 x 3 x 3.25 mts., Alejandro Fournier, 2006

 

 

 

Alejandro Fournier NoPausa

“Keine atempause geschichte wird gemacht es geht voran”, (“No hay pausa para respirar, se hace historia, las cosas andan avanzando”), Union Western, Alejandro Fournier, Video,1/3, 2006

“Keine atempause geschichte wird gemacht es geht voran” from Alejandro Fournier on Vimeo.

“Keine atempause geschichte wird gemacht es geht voran”
“No hay pausa para respirar, se hace historia, las cosas andan avanzando”
Union Western
Video Loop 45 segundos
2006
Alejandro Fournier

 

Alejandro Fournier Refugio

Refugio/Refuge, Union Western, Video, 1/3, Alejandro Fournier, 2006

 



Refugio/Refuge, Video, 1/3, 2006

 

Alejandro Fournier Hemo1

Proceso/ Process, “Hemoglobina”, Union Western, Mural & Escultura/ Sculpture & Mural, Medidas Variables/ variables Measures, Alejandro Fournier, 2006-2007

 

 

Alejandro Fournier Hemo

“Hemoglobina”, Union Western, Mural, Medidas Variables/ variables Measures, Alejandro Fournier, 2006

 

 

Alejandro Fournier Exhi1

Union Western, Exhibición Individual/ Solo Exhibition, Alejandro Fournier, 2006

 

 

Alejandro Fournier CR1

“Interior-exterior”, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2007

Alejandro Fournier CR2E

“Interior-exterior”, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2007

Alejandro Fournier CR2J

“Interior-exterior”, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2007

Alejandro Fournier CR3

“Interior-exterior”, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2007

Alejandro Fournier CR5E

“Interior-exterior”, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2007

Alejandro Fournier CR6

“Interior-exterior”, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2007

Alejandro Fournier CR7E

“Interior-exterior”, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2007

Alejandro Fournier CR8E

“Interior-exterior”, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2007

Alejandro Fournier MURE

“Machinism 1″, Union Western, Mural, Alejandro Fournier, 2004

Alejandro Fournier Tecn2

“Tecnología Popular/ Popular Technology”, Dibujo/ Drawing, Alejandro Fournier, 2006

Alejandro Fournier Tecn

“Tecnología Popular/ Popular Technology”, Dibujo/ Drawing, Alejandro Fournier, 2006


Alejandro Fournier Tecn3

“Tecnología Popular/ Popular Technology”, Dibujo/ Drawing, Alejandro Fournier, 2006

Alejandro Fournier TecnNeon

“Tecnología Popular/ Popular Technology”, Dibujo & Neon/ Neon & Drawing Alejandro Fournier, 2006

 

Alejandro Fournier Torre1

“Torre 2/ Tower 2″, Union Western, Fotografía/ Photography, Alejandro Fournier, 2006

 


 

Darkness Means Danger from Alejandro Fournier on Vimeo.

“Darkness Means Danger”
Union Western
2007
Alejandro Fournier
Exhibido en Exposición “Taller
de creación IN SITU”, de Sector Reforma
Museo Experimental El Eco, D.F.
2007
Alejandro Fournier